|
پرواز 150 فروند پهپاد ارتش در آسمان ایران
آیا ارتش غافلگیری پهپادی دارد؟
مهدی همدانی: نخستین روز رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش جمهوری اسلامی ایران روز گذشته با شرکت بیش از 150 پهپاد از نیروهای چهارگانه ارتش برگزار شد.
مرحله اول این رزمایش با تمرینات مختلفی سپری شد. در نخستین مرحله از این رزمایش، پهپادهای مراقبتی و شناسایی از نیروهای چهارگانه ارتش، عملیات پایش مرزهای کشور و شناسایی اهداف مدنظر در منطقه عمومی رزمایش را با موفقیت انجام دادند. در این مرحله از رزمایش، پهپادهای یسیر، صادق، پلیکان، ابابیل 3، یزدان و مهاجر 6 عملیات شناسایی را انجام دادند.
در مرحله دوم روز نخست رزمایش مشترک پهپادی ارتش، یگانهای جنگ الکترونیک از نیروهای چهارگانه ارتش روشها و راهکارهای جنگ الکترونیک را تمرین کردند.
عملیات اخلال ارتباطی زمینپایه در ارتباط پهپاد با ایستگاه کنترل زمینی و اخلال الکترونیک روی پهپادهای مهاجم نیروی حملهور و کنترل این پهپادها به منظور جلوگیری از نفوذ به منطقه رزمایش از جمله اقدامات انجام شده در این بخش از رزمایش بود که با موفقیت توسط نیروهای نخبه و جوان ارتش جمهوری اسلامی ایران تمرین شد.
همچنین عملیات ایجاد اختلال در ارتباط پهپادی به صورت هواپایه توسط پهپادهای ابابیل با موفقیت اجرا شد. مقابله نرم و سخت با تهدیدات متصور در عملیات پهپادی با استفاده از تجهیزات نوین جنگال و همچنین سامانههای خودحفاظتی از دیگر اقدامات انجام شده در نخستین روز رزمایش مشترک پهپادی ارتش بود.
اصولا رزمایشهای نظامی نیروهای مسلح در سراسر جهان برای آزمایش تاکتیکها و تکنیکها و همچنین تسلیحات و تجهیزات جدید برگزار میشود.
در این رزمایش نیز پهپادهای ابابیل 5 و امید برای نخستینبار حضور عملیاتی دارند و تمرینات مهمی انجام میدهند. این در حالی است که هر دوی این پهپادها نخستینبار در رژه امسال ارتش جمهوری اسلامی ایران در 29 فروردین از مقابل جایگاه رژه رفته و خودنمایی کردند.
یکی از پهپادهایی که در این رزمایش از آن استفاده خواهد شد، پهپاد ضدرادار امید است که علیه رادارهای شناسایی و مراقبت دشمن به کار گرفته خواهد شد تا بتوانند اهداف مورد نظر خود را منهدم کنند.
آنچه معمولا در همه رزمایشها به چشم میخورد، این است که معمولا تمرینات مهمتر و اصلی در روز آخر آنها اجرایی میشود؛ تمریناتی که موجب غافلگیری همه میشود.
* چرا رزمایش مشترک پهپادی ارتش اهمیت دارد؟
رزمایش مشترک پهپادی ارتش را باید گام جدیتر ارتش در حوزه پهپادی دانست؛ گامی که با رونمایی از شهر زیرزمینی پهپادی ارتش با نام پایگاه راهبردی 313 آغاز و روز گذشته با پرواز انواع پهپادها در نیروهای چهارگانه ارتش رنگ و بوی جدیتری به خود گرفت.
این در حالی است که ارتش 28 اردیبهشت سال گذشته قرارداد مهمی را با وزارت دفاع به امضا رساند؛ قراردادی که طبق آن قرار است یک هزار فروند پهپاد توسط وزارت دفاع تولید و به ارتش تحویل شود.
این نخستینبار است که رزمایش مشترک پهپادی در سطح نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران و قرارگاه مشترک پدافند هوایی کشور اجرا میشود و رزمایشی است که در گستره جمهوری اسلامی ایران از آبهای گرم خلیجفارس و دریای عمان در جنوب تا مناطق شرق، غرب، شمال و مرکز کشور برگزار میشود.
ارتش به طور جدی قصد دارد در حوزه پهپادی علاوه بر ارتقای قدرت خود، به سوی تبدیلشدن به قدرت پهپادی در منطقه حرکت کند.
بیش از 150 فروند انواع پرندههای بدون سرنشین، از نقاط و پایگاههای مختلف کشورمان از فواصل تا یکهزار کیلومتر از جمله پایگاههای زیرزمینی پهپادی جمهوری اسلامی به این منطقه اعزام میشوند تا مأموریتهای خود را اجرا کنند.
شاید آنچه بیش از همه به چشم میخورد، این است که پدافند هوایی ارتش در این رزمایش به سوی استفاده از تکنیکهای جدید حرکت کرده و قرار است با انتقال سکوی زمینپایه به آسمان به سوی ایجاد دفاع فعال پدافندی حرکت کند.
یکی از ابتکارات و نوآوریهای پدافند هوایی در رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش بهرهبرداری از ویژگی منحصر به فرد پدافند هوایی از طریق پهپاد با انتقال سکوی زمینپایه از روی زمین به آسمان است.
ارتش سکوی زمینپایه پدافند را که شامل همه اقدامات ارتباطی، جنگال، کشف، رهگیری، درگیری و مدیریت صحنه نبرد و هرگونه اقدام دیگر پدافندی است روی پهپاد سوار کرده که در موقعیتهای حجیم و پرخطر قابل اتکاست. این ابتکار و نوآوری دست مقتدر پدافند هوایی را در آسمان بلندتر میکند.
* منتظر سورپرایز ارتش باشیم؟
باید منتظر ماند و دید آیا ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار است امروز به عنوان روز نهایی این رزمایش غافلگیری داشته باشند یا خیر؟ البته ارتش همواره نشان داده غافلگیریهای خوبی در چنته دارد و چشمها را به خود خیره کرده است.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
با افزایش قیمت گاز به 13 برابر میانگین یک دهه گذشته قیمت برق در سراسر اروپا به بیشترین میزان در طول تاریخ رسید
برقگرفتگی اروپا!
گروه اقتصادی: قیمت برق در اروپا به حدی افزایش یافته است که اکنون معادل یک بشکه نفت 1000 دلاری معامله میشود. به گزارش «وطنامروز» به نقل از «بلومبرگ»، کمبود گاز به واسطه کاهش عرضه توسط روسیه عامل اصلی افزایش قیمت آن است و قیمت گاز را به حدود 13 برابر استاندارد فصلی آن رسانده است. این در حالی است که موج گرما تقاضا برای برق را افزایش داده و از طرف دیگر خشکسالی و پایین آمدن سطح آب رودخانههای اروپا، تولید برق توسط توربینهای آبی را کاهش داده است. همچنین تشدید این شرایط باعث شده است امکان استفاده از آب رودخانه برای خنکسازی نیروگاههای هستهای کاهش یابد و تولید برق از این مسیر نیز به مشکل خورده است. این شرایط باعث شده است تا نیروگاههای زغالسنگ نقش پررنگتری را در تولید برق ایفا کنند که همین امر باعث رکوردزنی قیمت زغالسنگ نیز شده است.
* قیمت برق در سراسر اروپا رکورد زد!
قیمت برق روز چهارشنبه در سراسر اروپا به رکوردهای جدیدی رسید و فشار بیشتری را بر دولتها برای تسریع در برنامههای خود برای محافظت از خانوارها در برابر صورتحسابهای ویرانگر و افزایش تورم، وارد آورد.
رکوردزنیهای جدید تقریبا به یک اتفاق روزانه برای بازارهای برق اروپا تبدیل شده و قیمتها در حال حاضر چندین برابر بیشتر از میانگین چند سال گذشته است، زیرا بحران انرژی روز به روز در حال افزایش است. جهشهای کنونی در حالی اتفاق میافتد که انرژی باد در سطح بسیار پایینی در سراسر منطقه پیشبینی میشود و باعث میشود شبکههای برق بیشتر به سوختهای فسیلی گرانقیمت وابسته شوند.
نرخ برق روز چهارشنبه در بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و کشورهای نوردیک (دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد) به رکورد جدیدی رسید. قیمت هر مگاوات ساعت برق در دانمارک به 624 یورو، در اتریش به 635 یورو، در بلژیک به 611 یورو، در آلمان به 624 یورو، در فرانسه به 645 یورو و در هلند به 611 یورو رسید.
قیمت گاز طبیعی در حال حاضر بزرگترین محرک برای افزایش قیمت برق اروپاست؛ با کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا پس از حمله این کشور به اوکراین، قیمت آتی گاز رو به افزایش بوده است. این بدان معناست که هر گونه استرس اضافی، مانند افت باد یا گرمای شدید که تقاضا را افزایش میدهد، میتواند قیمتها را حتی بیشتر افزایش دهد.
فرانسه در وضعیت وخیم خاصی قرار دارد. این کشور برای تأمین برق خود بیشتر به ناوگان نیروگاههای هستهایاش متکی است. میزان دسترسی به برق هستهای 43 درصد در اوایل روز سهشنبه کاهش یافت و این کشور را بیشتر به واردات از همسایگانی مانند آلمان که بیشتر از سوختهای فسیلی برای تولید برق استفاده میکنند وابسته کرده است.
* پیشبینی گاز 5000 دلاری در اروپا
کارشناسان پیشبینی میکنند در صورت سردی بیش از حد هوا در زمستان پیش رو، قیمت گاز در اروپا به 5 هزار دلار به ازای هر هزار مترمکعب برسد.
کارشناسان میگویند در صورتی که شاهد زمستان خیلی سردی در اروپا باشیم و میزان ذخایرگازی این اتحادیه هم کم شود، قیمت گاز در سطح قاره سبز به 5 هزار دلار به ازای هر هزار مترمکعب خواهد رسید.
رونالد اسمیت، کارشناس موسسه بیسیاس گلوبال مارکتز، میگوید: در یک شرایط سخت -زمستان بسیار سرد و پایین آمدن ذخایر گازی اروپا- شاهد رسیدن قیمت گاز به 5 هزار دلار به ازای هر هزار مترمکعب یا حتی بیشتر خواهیم بود؛ چراکه هیچ سوخت جایگزینی برای گاز وجود ندارد که بتواند وارد بازار شده و جلوی افزایش قیمت را بگیرد.
الکسی گریواچ، کارشناس صندوق ملی امنیت انرژی روسیه نیز بر این باور است در صورتی که واقعا شاهد کمبود عرضه گاز باشیم، هیچ سقف قیمت منطقی نمیتوان برای گاز متصور شد و بدون دخالت نهادهای دولتی قیمت گاز چندین برابر خواهد شد.
در معاملات اخیرا بازار انرژی اروپا شاهد عبور قیمت گاز از 3هزار دلار به ازای هر هزار مترمکعب بودیم که در 6 ماه گذشته بیسابقه بوده است.
کارشناسان مرکز توسعه انرژی نیز بر این باورند که در ماه اکتبر، همزمان با آغاز فصل سرما شاهد دور جدید افزایش قیمت گاز در اروپا خواهیم بود اما در ماه سپتامبر قیمت گاز به 2 هزار دلار به ازای هر هزار مترمکعب عقبنشینی خواهد کرد.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» به بهانه هفته دولت، عملکرد یک ساله دولت سیزدهم در عرصه سیاست داخلی و خارجی را بررسی میکند
طرح نو سیاست
از ابتدای دولت سیزدهم ضریب جینی که نمایانگر فاصله طبقاتی است به 0.39 کاهش یافته است
گروه سیاسی: دولت سیزدهم به ریاست حجتالاسلام رئیسی در شرایط ویژهای آغاز به فعالیت کرد. خشم عمومی در جامعه نسبت به عمکرد 8 ساله دولت روحانی به حداکثریترین سطح ممکن رسیده بود و این خشم منجر به کاهش نرخ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 شد. البته رئیسی که از سوی مردم به ریاست جمهوری انتخاب شد، رأی مطلوب و قابل قبولی کسب کرد. ساکن جدید پاستور توانست با کسب 17 میلیون و 926 هزار و 345 رأی، نزدیک به 62 درصد آرا را به خود اختصاص دهد. رأی رئیسی نشان از آن داشت که کاهش مشارکت پیش از هر چیز نتیجه قهر بخشی از بدنه حامی دولت وقت بود که به دلیل سرخوردگی از عملکرد دولت محبوب خود، انگیزه خود را از دست داده بودند. با این حال کاهش نرخ مشارکت در انتخابات ریاستجمهوری سال 1400 نسبت به انتخابات گذشته، این بیم را به وجود آورده بود که دولت جدید حمایت و همراهی مردم را با خود نداشته باشد. به همین دلیل بود که رهبر حکیم انقلاب اسلامی شهریورماه سال گذشته در نخستین دیدار رئیسجمهور و هیات دولت سیزدهم، وظایفی را برای دولت جدید ذکر کردند. لزوم احیای اعتماد و امید مردم، عدالتورزی، مردمی بودن، مقابله دقیق و جدی با فساد، جوانسازی دولت، حل موضوع تعارض منافع شخصی و عمومی و انسجام و اقتدار دولت از جمله وظایفی بودند که حضرت آیتالله العظمی خامنهای برای دولت رئیسی برشمردند و در بخشی از سخنان خود فرمودند: «اعتماد مردم بزرگترین سرمایه دولت است. مردم وقتی به شما اعتماد کردند و امید به شما داشتند، با شما راه میآیند و کمکتان میکنند؛ این بزرگترین سرمایه است برای دولت که بتواند اعتماد مردم را جلب کند که البته این متأسفانه یک مقداری آسیب دیده و باید ترمیم کنید این را و راهکارش هم این است که حرف و عمل مسؤولان یکی باشد».
اکنون دولت سیزدهم با گذشت یک سال از عمر خود، وارد مرحله جدیدی شده است. هم عملکرد یک ساله دولت پیش روی مردم قرار دارد و به قضاوت گذاشته میشود و هم مطالبات مردم شکل شفافتری به خود گرفته و مخاطب این مطالبات در دولت نیز به صورت جزئی مشخص خواهد شد. عملکرد یک ساله دولت سیزدهم به ریاست حجتالاسلام رئیسی را میتوان در ۲ بخش مورد بررسی قرار داد؛ سیاست داخلی و سیاست خارجی.
* سیاست داخلی چگونه بود؟
در ارتباط با کارنامه دولت رئیسی در حوزه سیاست داخلی باید گفت عمده تلاش و اهتمام دولت در یک سال گذشته بنا بر وظیفهای که رهبر انقلاب اسلامی برای رئیسی مشخص فرمودند، بر بازگشت اعتماد و امید به مردم متمرکز بوده است. برخلاف حسن روحانی که اعتقادی به حضور در میان مردم نداشت و حتی در اواخر عمر دولت خود به خاطر عملکرد غیرقابل قبول از حضور در میان مردم هراس داشت، رئیس دولت سیزدهم در طول یک سال گذشته به همه استانهای کشور سفر کرد و با حضور در میان قشرهای مختلف مردم، ضمن نشستن پای صحبتهای مردم، حل مشکلات کشور را در دستور کار قرار داد. 31 سفر استانی رئیسی در طول یک سال نشان از بازگشت دولت به میان مردمی داشت که در طول ۸ سال مدیریت روحانی جایی در تفکر و برنامههای دولت نداشتند. در چنین فضایی اگرچه شرایط عمومی کشور به نسبت مرداد سال گذشته تغییر محسوسی نداشته اما مردم شاهد تلاش و فعالیتهای پرشمار دولت برای تغییر شرایط به نفع جامعه بودهاند. تأمین حجم بالایی از واکسن برای مقابله با بیماری کرونا در کشور و همچنین مدیریت برق از سوی دولت که باعث شد در مقایسه با شرایط مشابه سالهای گذشته قطع برق و خاموشی به حداقل برسد، از جمله اقدامات ملموس دولت سیزدهم برای مردم بود. علاوه بر این دولت سیزدهم دست به جراحیهایی زد که لازم اما پرریسک بود و ممکن بود همه تلاشهای دولت برای بازسازی امید در جامعه را به باد دهد. حذف ارز فسادآور 4200 تومانی از جمله این جراحیها بود. با این حال دولت رئیسی برخلاف روحانی، ابایی از همکلامی و گفتوگو با مردم نداشت. نمونه این همکلامی را میتوان در ماجرای بحران بنزینی که آبانماه سال گذشته به خاطر هک سامانه جایگاههای سوخت به وجود آمد، مشاهده کرد. در حالی که روحانی در مواقع مشابه ضمن فرار از مردم، خود را به بیخبری میزد، رئیسی به میان مردم رفت و از نزدیک پیگیر مشکلات به وجود آمده شد. قانع کردن مردم در ارتباط با ضرورت اصلاح ارز ترجیحی نیز از دیگر شاهد مثالهایی است که میتوان در این راستا برشمرد. رئیسی حتی در ادبیات و رفتار نیز نشان داده به شیوهای کاملا مخالف با دولت قبل عمل میکند. وی در طول یک سال گذشته ثابت کرده است برخلاف روحانی، نه به دنبال ایجاد دوقطبیهای خسارتزا و برچسبزنی به منتقدان، که مشی مدارا با منتقدان و ترمیم زخمهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باقیمانده از ۸ سال دوران روحانی را در پیش گرفته است. با وجود همه اینها مهمترین نقدی که در ارتباط با فضای سیاست داخلی به دولت رئیسی وارد است، این است که با گذشت یک سال از عمر خود، آنطور که باید طرح و نقشه راه خود برای تغییر شرایط موجود را برای مردم روشن نکرده است و همین موضوع نیز میتواند خطری برای اعتماد مردم به دولت به شمار برود.
* دولت در حوزه سیاست خارجی چگونه عمل کرد؟
الگوی دیپلماسی حسن روحانی در طول ۸ سال ریاستجمهوری خود، بر کنار آمدن با آمریکا و غرب، به امید کسب مواهب اقتصادی بنا شده بود. اما این رویای روحانی نهتنها به واقعیت بدل نشد، که به دلیل تمرکز بیش از حد بر ارتباط با غرب و در نهایت پذیرش شکست در این مسیر، کشور را به لبه پرتگاه برد. روحانی نهتنها با برجام موفق به کسب مواهب اقتصادی نشد، که عملا به خاطر کوتاهی در برابر آمریکا و اروپاییها باعث گستاخی غرب شد تا فشارهای خارجی را به بالاترین سطح ممکن برسانند.
به عبارت بهتر، حسن روحانی ۸ سال کشور را معطل غرب کرد و در نهایت نیز با بدقولی آنها مواجه شد و در چنین شرایطی اقتصاد کشور بیش از پیش به سمت فروپاشی رفت. در چنین فضایی، دولت سیزدهم به ریاست رئیسی سعی کرد خط دیپلماسی کشور را بر مبنای شناسایی ظرفیتهای منطقهای و گسترش همکاری با کشورهای غیرغربی از یک سو و جلو بردن تعامل با غرب از موضع قدرت از سوی دیگر پیش ببرد. در طول یک سال گذشته روابط و مبادلات ایران با همسایهها افزایش محسوسی پیدا کرده است. چنانکه حسین امیرعبداللهیان مردادماه امسال با تشریح نقشه راه و برنامههای وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی گفت: اولویت اصلی دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم بر توسعه و گسترش همکاری با همسایگان استوار است به گونهای که در مدت استقرار دولت جدید حجم مبادلات تجاری از ۲۷ درصد به ۵۷۰ درصد افزایش یافته است. همانطور که اشاره شد، ازسرگیری تعامل و گسترش همکاری با کشورهایی که در طول ۸ سال روی کار بودن دولت تدبیر، به خاطر توجه بیش از اندازه به غرب از برنامه دیپلماسی حسن روحانی کنار گذاشته شده بودند، مبنای سیاست خارجی سیدابراهیم رئیسی بوده است. تقویت و احیای رابطه با کشورهای آسیای میانه مثل تاجیکستان، آغاز به کار کریدور شمال - جنوب و سوآپ گازی ترکمنستان به کشور آذربایجان از مرز کشورمان، بخشی از نتایج سیاست خارجی موفق دولت سیزدهم بوده است. بازگشایی سفارت کشورهایی مثل امارات و کویت در تهران دیگر مثالهایی هستند که میتوان برای دیپلماسی موفق رئیسی به آنها اشاره کرد. عضویت ایران در سازمان شانگهای نیز از دیگر دستاوردهای دولت رئیسی در طول یک سال گذشته است. علاوه بر احیا و گسترش روابط و همکاری با کشورهای غیر غربی، دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم بخوبی توانسته از شکاف ایجاد شده در نظم جهانی به نفع منافع جمهوری اسلامی ایران بهرهبرداری کند. در این رابطه میتوان به تحکیم روابط ایران با چین و روسیه و همچنین گسترش قابل توجه مبادلات تجاری و اقتصادی با ونزوئلا اشاره کرد. باید توجه داشت این تحکیم روابط، در جهت تقویت ارتباط با کشورهای تحریم شده از سوی آمریکا و غرب بوده است. در مساله مذاکرات هستهای نیز برخلاف خط دیپلماسی روحانی که صرفا توافق تحت هر شرایطی را دنبال میکرد و توجهی به منافع ملی نداشت، رویکرد دولت سیزدهم از موضع اقتدار بوده و هر توافقی را بهتر از عدم توافق نمیداند. رئیسی نشان داده است در سیاست خارجی نه به دنبال جلب نظر غرب، که به دنبال تامین منافع ملی است. اگرچه مذاکرات بر سر احیای توافقنامه برجام همچنان ادامه دارد و مشخص نیست چه نتیجهای در پی خواهد داشت.
* لزوم مدیریت هوشمند دولت
سخن پایانی آنکه دولت سیزدهم برای نیل به اهداف و بازسازی امید در جامعه مسیر دشواری را پیش روی خود دارد و نیازمند آن است که برای پیمودن این مسیر، موقعیت خود در میان مردم را بیش از پیش تقویت کند. حجم ویرانی به جا مانده از ۸ سال ناکارآمدی دولت روحانی موضوعی نیست که قابل انکار باشد و دولت سیزدهم باید بتواند ضمن برنامهریزی برای بهبود شرایط اقتصاد کشور و معیشت مردم، انتظارات عمومی جامعه از دولت را کنترل کند. اما مسیری که دولت رئیسی باید برای رسیدن به موفقیت طی کند، چندان هم هموار نیست. اصلاحطلبان که به خاطر حمایت از روحانی در جامعه ایران بلاموضوع شدهاند و مقبولیت خود را از دست دادهاند، در تلاشند با اقدامات متعدد فضای جامعه را به سمت رادیکالیسم ببرند تا بلکه با این شیوه دولت را در پیگیری اهداف خود ناکام بگذارند. از همین رو دولت سیزدهم باید با هوشیاری بیشتری رفتار خودش را مدیریت کند.
***
رئیسی: افزایش اعتماد و امید مردم مهمترین وظیفه دولت است
رئیسجمهور با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و فرارسیدن هفته دولت، افزایش اعتماد و امید مردم به دولت را مهمترین وظیفه و دستاورد دولت برشمرد و تاکید کرد: هرگونه سخن یا اقدامی که باعث ناامیدی و کاهش اعتماد مردم شود، خط قرمز دولت مردمی است.
حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی روز گذشته در جلسه هیات دولت، هفته دولت را فرصت مناسبی برای ارائه گزارش اقدامات و عملکردها به مردم و همچنین فرصتی برای ارزیابی خدمات و عملکرد یکساله وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی دانست و گفت: در میان مردم و با مردم بودن ویژگی این دولت است و باید اقدامات انجامشده هنرمندانه به اطلاع مردم رسانده شود. رئیسجمهور تاکید کرد: یکی از شاخصهای مهم برای دولت مردمی، احیای اعتماد مردم است و باید تمام تلاشها و اقدامات در جهت خدمت به مردم و حل مشکلات و حفظ و تقویت امید مردم باشد. وی هرگونه سخن یا اقدامی را که باعث ناامیدی و کاهش اعتماد مردم شود، خط قرمز دولت مردمی دانست و خاطرنشان کرد: نباید با انتشار برخی گزارشهای غیرمستند در رسانهها، مردم را نگران کرد. همه همکاران دولت تلاش کنند موضوعات بیندستگاهی را فورا حلوفصل کنند و نتیجه اقدامات انجامشده را به اطلاع مردم برسانند. رئیسجمهور با اشاره به توصیه سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی به هیات دولت در زمینه حرکت اندیشهورزانه و عقلانی، خاطرنشان کرد: وزرا و مسؤولان دستگاهها باید کارآمدی و استفاده از نیروهای انقلابی و نخبه را برای اجرای طرحهای توسعه کشور سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.
******
گروه اقتصادی: یکی از وعدههای دولت سیزدهم کاهش نابرابری و عدالتمحوری در اجرای سیاستهای مختلف اقتصادی بود. مقام معظم رهبری نیز در نخستین دیدار اعضای دولت سیزدهم بر وجود پیوست عدالت در سیاستگذاری و طرحهای مختلف تاکید کردند. یکی از شاخصهای سنجش نابرابری درآمد جامعه، ضریب جینی است. ضریب جینی عددی است بین صفر و یک که در آن صفر به معنی توزیع کاملا برابر درآمد یا ثروت و یک به معنای نابرابری مطلق در توزیع درآمد یا ثروت است. ضریب جینی اختلاف درآمدهای یک جامعه را نشان میدهد اما در عین حال به تغییرات درآمدی حساس است، صرفنظر از اینکه این تغییرات در بین خانوادههای ثروتمند، متوسط یا فقیر اتفاق افتاده است. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار که روز گذشته منتشر شد، در سال ١٤٠٠ ضریب جینی خانوارهای کشور 0.3938 بوده است که در مقایسه با سال پیش از آن 0.0068 کاهش نشان میدهد.
به گزارش «وطنامروز»، همچنین طبق اعلام مرکز آمار ضریب جینی خانوارهای شهری و روستایی در سال 1400 به ترتیب 0.3757 و 0.3594 بوده است که نسبت به سال قبل آن به ترتیب 0.0078 و 0.0004 افزایش نشان میدهد.
* وضعیت پردرآمدها و کمدرآمدها
در حوزه توزیع درآمد شاخصهای دیگری بهنام پالما نیز برای تبیین بهتر وضعیت پردرآمدها و کمدرآمدها وجود دارد که در این مطلب به آن نیز پرداخته شده است.
سهم 20 درصد کمهزینهترین و پرهزینهترین جمعیت به ترتیب 88.5 و 46.70 درصد بوده است.
نسبتهای ۱۰، ۲۰، ۴۰ درصد پرهزینهترین به ۱۰، ۲۰ و ۴۰ درصد کمهزینهترین هم به ترتیب ١٣, ٤٦، 7.94 و 4.24 بوده است. بر این اساس شاخص پالما به 1.87 و شاخص تیل به 0.2602 رسیده است. همچنین شاخص اتکینسون 0.2312 بوده است.
* ١٤٠٠؛ مناطق شهری
سهم ۲۰ درصد کمهزینهترین و پرهزینهترین جمعیت شهری به ترتیب 6.46 و 45.34 درصد بوده است.
نسبتهای ۱۰، ۲۰ و ۴۰ درصد پرهزینهترین به ۱۰، ۲۰ و ۴۰ درصد کمهزینهترین جمعیت هم به ترتیب 11.54، 7.02 و 3.91 بوده است.
بر این اساس شاخص پالما 1.70 و شاخص تیل 0.2364 بوده است. همچنین شاخص اتکینسون 0.2100 بوده است.
* ١٤٠٠؛ مناطق روستایی
سهم ۲۰ درصد کمهزینهترین و پرهزینهترین جمعیت روستایی به ترتیب 6.74 و 43.96 درصد بوده است.
نسبت ۱۰، ۲۰ و ۴۰ درصد پرهزینهترین به ۱۰، ۲۰ و ۴۰ درصد کمهزینهترین جمعیت در مناطق روستایی به ترتیب 10.76، 6.52 و 3.64 بوده است.
بر این اساس شاخص پالما 1.57 و شاخص تیل به 0.2164 رسیده است. همچنین شاخص اتکینسون 0.1942 بوده است.
در سال ١٤٠٠ در مناطق شهری کمترین ضریب جینی در استان کرمان با 0.2729 و بالاترین ضریب جینی در استان سیستانوبلوچستان با 0.4929 مشاهده میشود.
همچنین در مناطق روستایی کمترین ضریب جینی مربوط به استان بوشهر با 0.2593 و بیشترین ضریب جینی مربوط به استان خراسان جنوبی با 0.3633 بوده است.
ارسال به دوستان
از شناسایی مرزهای هوایی تا تمرین موفق اخلال هواپایه در ارتباطات پهپادی در نخستین روز رزمایش مشترک پهپادی1401 ارتش
رزم پهپادی ارتش
گروه سیاسی: امیر دریادار حبیبالله سیاری، معاون هماهنگکننده و فرمانده رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش با تاکید بر اینکه پهپاد امروز یک پدیده جدید است، گفت: اثرگذاری این پدیده در جنگهای اخیر در دنیا ثابت شده است که از آن جمله میتوان به جنگ آذربایجان و ارمنستان و جنگ اوکراین و روسیه اشاره کرد.
در نخستین روز رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش، پهپادهای مراقبتی و شناسایی از نیروهای چهارگانه ارتش، عملیات پایش مرزهای کشور و شناسایی اهداف مدنظر در منطقه عمومی رزمایش را با موفقیت انجام دادند. امیر دریادار سیدمحمود موسوی، سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اعلام خبر فوق گفت: در این بخش از رزمایش پهپادهای یسیر، صادق، پلیکان، ابابیل ۳، یزدان و مهاجر ۶ با پرواز از پایگاههای پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران از نقاط مختلف کشور نسبت به شناسایی اهداف و همچنین مراقبت و پایش مناطق مورد نظر در مرزها و آبهای بینالمللی اقدام کردند. وی افزود: با توجه به گسترش توان پهپادی ارتش و انجام ماموریتهای متنوع و متعدد پهپادی و لزوم هماهنگی این پروازها، شبکه فرماندهی و کنترل عملیات پهپادی ارتش ایجاد شده است. سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اشراف اطلاعاتی ارتش بر مرزهای تحت کنترل با استفاده از فناوریهای نوین از جمله پهپادها، گفت: در این رزمایش تنها بخش کوچکی از دستاوردهای پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته خواهد شد.
در ادامه اجرای اقدامات عملیاتی در نخستین روز رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش، یگانهای جنگ الکترونیک از نیروهای چهارگانه ارتش، روشها و راهکارهای جنگ الکترونیک را تمرین کردند. سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش در این زمینه اظهار داشت: عملیات اخلال ارتباطی زمین پایه در ارتباط پهپاد با ایستگاه کنترل زمینی و اخلال الکترونیک بر روی پهپادهای مهاجم نیروی حملهور و کنترل این پهپادها به منظور جلوگیری از نفوذ به منطقه رزمایش از جمله اقدامات صورت گرفته در این بخش از رزمایش بود که با موفقیت توسط نیروهای نخبه و جوان ارتش جمهوری اسلامی ایران تمرین شد. وی افزود: همچنین در این مرحله از رزمایش مشترک پهپادی ارتش، ایجاد اختلال در ارتباط پهپادی به صورت هواپایه توسط پهپادهای ابابیل با موفقیت اجرا شد.
* پهپاد جایگاه ویژهای در ارتقای توان رزم نیروهای مسلح دارد
معاون هماهنگکننده و فرمانده رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش نیز با بیان اینکه بحمدالله امروز کشور ما دارای نیروهای مسلح قوی، باتجربه و مقتدری است، گفت: نیروهای مسلح از تجهیزات لازم برای انجام مأموریت خود برخوردار هستند اما اگر نگاهمان به آینده نباشد و مطابق فناوریهای روز و آینده حرکت نکنیم، قطعا از دیگران عقب خواهیم ماند.
امیر دریادار حبیبالله سیاری با تاکید بر اینکه پهپاد امروز یک پدیده جدید است، افزود: اثرگذاری این پدیده در جنگهای اخیر در دنیا ثابت شده است که میتوان به جنگ آذربایجان و ارمنستان و جنگ اوکراین و روسیه اشاره کرد. وی ادامه داد: امروز پهپاد در ارتقای توان رزم نیروهای مسلح بویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژهای پیدا کرده و در سازمان رزم ارتش گنجانده شده است و در کنار تجهیزات دیگری که وجود دارد توان رزم ما را مطابق با فناوری روز ارتقا بخشیده است. معاون هماهنگکننده ارتش با تاکید بر اینکه در این حوزه نمیخواهیم به دیگران وابسته باشیم و تجهیزات حوزه پهپادی تماما به صورت بومی تولید میشود، عنوان کرد: اکثر پهپادهایی که در این رزمایش شاهد حضور و اجرای عملیات آنها هستیم، تولید اولیهاش در داخل ارتش بوده و برای تکمیل و تولید انبوه به وزارت دفاع یا شرکتهای دانشبنیانی که در سطح کشور هستند سپرده شدهاند. وی با بیان اینکه داشتن توانمندی پهپادی به توان بازدارندگی کشور کمک میکند، تاکید کرد: امنیت کشور و منطقه باید توسط خودمان تأمین شود، اگر قرار است کسی برای ما امنیت برقرار کند این به معنای امنیت عاریهای است که اصلا ارزش ندارد. امیر سیاری ادامه داد: توانمندی ملت قهرمان ایران و نیروهای مسلح به میزانی است که میتواند در مقابل همه تهدیدات ایستادگی کند و آزموده را آزمودن خطاست.
ارسال به دوستان
رئیس سازمان انرژی اتمی:
آژانس خواستههای رژیم صهیونیستی را مطرح نکند
رئیس سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران گفت: ایران متعهد به انپیتی و پادمان است و آژانس نمیتواند ادعا کند در ایران فعالیتی است که با بازرسیها عدم انطباق دارد.
محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا فعالیتهای هستهای خود را برابر موازین و ضوابط آژانس بینالمللی انرژی اتمی انجام داده و هیچ فعالیتی را بدون رعایت این ضوابط طی نکرده است و فعالیتهای ما تماما تحت نظارت آژانس بوده و هست. وی افزود: ایران متعهد به انپیتی و پادمان است و آژانس نمیتواند ادعا کند در ایران فعالیتی است که با بازرسیها عدم انطباق دارد و هیچ عدم انطباقی ندارد و گزارشهای آژانس در تمام این سالها و سخنان مدیران آن هم گویای این است.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: موارد، مدارک و مکانهای ادعایی که ساخته و پرداخته ضدانقلاب و رژیم صهیونیستی است -که در این 20 سال به ایران اتهام میزنند- موجبات مذاکرات سیاسی در این باره را فراهم کرده است و برجام حاصل این مذاکرات 20ساله است و معنای این مذاکرات و تفاهم نهایی این است که این اتهامات پشت سر گذاشته شده است و ایران و گروه 1+5 در سال 2015 به این جمعبندی رسیدهاند که ادعاها را کنار میگذارند و بهازای آن نیز ایران پذیرفت برنامه هستهای خود را محدود کند و سرعت حرکت خود را کاهش دهد و همچنین ظرفیت خود را محدود کند و ایران پذیرفت نظارتهای آنان وسیعتر باشد تا اعتمادسازی انجام شود و همزمان تمام تحریمهایی نیز که به بهانه اتهامات هستهای وضع شده است لغو شود و سند برجام در قالب سند شورای امنیت سازمان ملل جایگزین قطعنامههای قبلی شد و به موضوع خاتمه داد.
ارسال به دوستان
گزارش «وطنامروز» از اجرای موفق واکسیناسیون سراسری و کاهش چشمگیر آمار قربانیان کرونایی
ایران جزء ۶ کشور برتر مهار کرونا
گروه اجتماعی: مهار کرونا و رساندن آمار قربانیان کرونا به عدد صفر از دستاوردهای درخشان دولت سیزدهم است که حتی منتقدان هم به آن معترفند. واردات دهها میلیون واکسن کرونا، به سرانجام رساندن واکسیناسیون سراسری و کاهش تلفات کرونایی، آرامش روانی جامعه را در پی داشت و هیچ حرف و حدیثی در این زمینه باقی نگذاشته است. به گزارش «وطنامروز»، کنترل اپیدمی کرونا در ایران آنقدر درخشان بود که حتی در مقاطعی تعداد قربانیان و بیماران ابرقدرتهای جهان بسیار بیشتر از کشورمان بود.
سال گذشته زمانی که هنوز دولت دوازدهم بر سر کار بود، عدم واردات و تولید ناکافی واکسن باعث ایجاد صفهای طویل واکسیناسیون در اکثر مراکز تزریق واکسن شده بود. برخی مسؤولان دولتی برای آن عللی مانند تحریم و عدم امضای «افایتیاف» را عنوان میکردند اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم مشخص شد که اینها بهانهای بیش نبوده است.
تا قبل از ۱۴ مردادماه ۱۴۰۰ و تشکیل دولت سیزدهم فقط ۲۶ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۶۱۰ دوز واکسن کرونا در کشور وجود داشت. این در حالی است که پس از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و با تشکیل دولت سیزدهم اقدامات موثری انجام شد و در این راستا ۱۳۵ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۳۹۰ دوز واکسن ثبت سفارش شد که این رقم با اقدامات دولت دوازدهم فاصله زیادی داشت. تعداد کل واکسن وارد شده قبل از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و همزمان با تشکیل دولت سیزدهم فقط ۱۸ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۶۱۰ دوز واکسن بود، در حالی که جمع کل واردات واکسن بعد از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و در دوران دولت سیزدهم به رقم ۱۴۳ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۳۹۰ دوز واکسن رسید.
از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون جمع کل واکسنهای وارداتی به ایران ۱۶۲ میلیون و ۷۶۳ هزار و ۷۲۸ دوز و جمع واکسنهای تولید داخل نیز ۴۴ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۴۵۵ دوز بوده است. مجموع واکسنهای وارداتی و داخلی در ایران ۲۰۷ میلیون و ۹۸ هزار و ۱۸۳ دوز است که بیش از ۱۵۰ میلیون دوز واکسن توسط مردم ایران استفاده شده و بیش از ۵۷ میلیون دوز نیز برای استفاده مردم موجود است تا با استقبال مردم از دوزهای دوم و سوم مورد استفاده قرار گیرد. اقدامات دولت سیزدهم موجب شد سرانجام در بهار امسال حتی تعداد قربانیان کرونایی به عدد صفر برسد؛ چیزی که تصور آن برای جامعه سخت بود. سید علی یزدیخواه، نماینده تهران در مجلس، درباره عملکرد دولت سیزدهم در حوزه سلامت گفت: یکی از درخشانترین عملکردهای دولت سیزدهم چگونگی مقابله با بیماری کرونا بود که سربلند از آن بیرون آمد، زیرا برخلاف دولت قبل که اعلام میکرد باید «افایتیاف» امضا شود تا بتوان از دستاوردها استفاده کرد، دولت سیزدهم با یک برنامهریزی اصولی ویروس کرونا را مهار کرد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تلاش مومنانه در مهار و ریشهکن کردن کرونا نشان از عزم شخص رئیسجمهور و وزارت بهداشت در مواجهه با کروناست. ما در دولت سیزدهم علاوه بر خودکفایی در تولید واکسن، توانستیم تبدیل به صادرکننده واکسن کرونا به برخی کشورها نیز شویم. وی افزود :عملکرد وزارت بهداشت و درمان در کنار دستگاه دیپلماسی به نحو شایانی کمک کرد تا جمهوری اسلامی ایران نهتنها تولیدکننده، بلکه در تولید واکسن کرونا به خودکفایی برسد. در حال حاضر کاهش چشمگیر فوتیهای کرونا نشان از اقتدار دولت سیزدهم و عملکرد درخشان وزارت بهداشت و درمان دارد.
علی بهادریجهرمی، سخنگوی دولت نیز دیروز در توئیتی با عنوان «گزارش به مردم» نوشت: تا پیش از دولت سیزدهم فقط ۱۹ میلیون دوز واکسن وارد شد، دولت سیزدهم در ۵ ماه بیش از ۱۳۱ میلیون دوز وارد کرد. ایران از انتهای فهرست کشورها در واکسیناسیون، به جمع ۲۰ کشور برتر در این حوزه رسید؛ فوتیهای روزانه از ۷۰۰ نفر، صفر و محدودیتهای کرونایی رفع شد.
* ایران جزو ۶ کشور برتر دنیا در مهار کرونا
«جمهوری اسلامی ایران جزو ۶ کشور برتر مهار کرونا در جهان است». این خبر مهم را بهرام عیناللهی، وزیر بهداشت اعلام کرد. وی در آیین بزرگداشت روز پزشک که با حضور رئیس مجلس و جمعی از مقامات کشوری و جامعه پزشکی در مرکز همایشهای بینالمللی برج میلاد تهران برگزار شد، اظهار داشت: ایران یکی از رکوردداران تزریق واکسن کرونا نسبت به جمعیت دنیاست و امروز هم در جلسهای که با نمایندگان سازمانهای بینالمللی داشتیم، اذعان میکردند جمهوری اسلامی ایران جزو ۶ کشور برتر مهار کرونا در جهان است و این افتخار، بهرغم تحریمهای ناجوانمردانه دشمنان به دست آمد و در این شرایط دانشمندان ایرانی توانستند چنین دستاوردی را برای کشور رقم بزنند. وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت کرونا در سال گذشته و در آغاز مسؤولیت خود در وزارت بهداشت، گفت: سال گذشته در شرایط بحرانی و موج وحشتناکی از کرونا قرار داشتیم، به گونهای که مقام معظم رهبری در نخستین جلسه با اعضای هیات دولت، فرمودند مهمترین و فوریترین مساله برای دولت باید کنترل کرونا باشد، چرا که روزهای بسیار دلهرهآوری را تجربه میکردیم و روزانه بیش از ۷۰۰ نفر، قربانی این بیماری میشدند و از سوی دیگر فشار بسیار زیادی به سیستم بهداشت و درمان کشور وارد شد.
عیناللهی با یادآوری کمبود واکسن کرونا در کشور و سفر برخی افراد برای تزریق واکسن به بعضی کشورهای همسایه، گفت: سال گذشته در همین ایام با کمبود واکسن و صفهای طولانی مراکز واکسیناسیون روبهرو بودیم و در زمان شروع به کار دولت، اکثریت مردم واکسن تزریق نکرده بودند اما با تلاشهای مجموعه دولت بویژه وزارت امور خارجه، حملونقل و دستگاههای اقتصادی، واکسن مورد نیاز به مقدار قابل توجهی در کشور تامین شد.
وی تصریح کرد: تا آذرماه سال گذشته حدود ۱۳۲ هزار بیمار «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست دادند اما از شهریور که واکسیناسیون عمومی با کمک و حمایت مردم سرعت گرفت تا امروز، بیش از ۱۵۳ میلیون دوز واکسن تزریق شده که کاهش قابل توجه شمار جانباختگان نشاندهنده تاثیر واکسیناسیون و حمایتهای ویژه کادر سلامت است.
وزیر بهداشت واکسیناسیون گسترده و وسیع را عاملی برای برداشتن محدودیتها، رونق کسبوکار و بازگشایی مراکز آموزشی دانست و افزود: بزرگترین صدمه کرونا بعد از قربانی شدن بیماران، تعطیلی مراکز آموزشی بود. اخیرا بانک جهانی عنوان کرده واکسیناسیون کرونا در ایران، مهمترین عامل رشد و بهبود وضعیت اقتصادی کشور بوده است.
عیناللهی یادآور شد: در شروع کار دولت سیزدهم، در اوج پیک پنجم، کارمان را آغاز کردیم آن هم در شرایطی که روزانه تا ۵۰ هزار بیمار شناسایی میشد و بیش از ۸ هزار نفر در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانی بستری بودند اما با اقدام جهادی و کمک مردم، واکسیناسیون بهسرعت در کشور انجام و رکوردهای بینظیری هم ثبت شد به گونهای که تزریق روزانه واکسن به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز و تزریق هفتگی هم به ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز رسید.
* ۴۵ نفر دیگر جان باختند
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد طی شبانهروز گذشته ۲۶۶۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و ۴۵ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ظهر سهشنبه تا ظهر چهارشنبه دوم شهریور ۲۶۶۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۵۹۱ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت، ۴۵ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۴۳ هزار و ۵۵۰ نفر رسید. از سویی خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۲۵۶ هزار و ۸۹۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند. همچنین ۱۲۸۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. این در حالی است که تاکنون ۵۳ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۱۱۵ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. همچنین تاکنون ۶۴ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۹۸۳ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۷۱۱ نفر دوز دوم و ۳۰ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۵۷۳ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کردهاند. مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور نیز به ۱۵۳ میلیون و ۸۱۲ هزار و ۲۶۷ دوز رسید. همچنین در شبانهروز منتهی به ۲ شهریور ۶۶ هزار و ۵۸۷ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. در حال حاضر ۱۰۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
***
تلاش دولت سیزدهم و بسیج همگانی کرونا را مهار کرد
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه سازمان جهانی بهداشت مطابق استانداردها و شاخصهای تعریف شده اعلام میکند ایران جزو 6 کشور برتر دنیا در زمینه مهار کروناست، افتخار بزرگی است، چرا که ایران در شرایط تحریم توانسته است با پیشی گرفتن از کشورهای مدعی، علاوه بر مهار بیماری کرونا، تولیدکننده و در نهایت صادرکننده واکسن این بیماری نیز شود. حسینعلی شهریاری در گفتوگو با «وطن امروز» با بیان اینکه با روی کارآمدن دولت سیزدهم و در بحبوحه شیوع کرونا، مسؤولان سلامت جامعه را در اولویت کاری خود قرار دادند و اقدامات وسیعی را برای واردات انبوه واکسن کرونا و تولید آن در شرکتهای داخلی به کار گرفتند، افزود: پس از واردات انبوه واکسن و با توجه به تولید داخل، بسیج همگانی برای واکسیناسیون سراسری شکل گرفت به طوری که علاوه بر دستگاههای دولتی، نهادها و سازمانهای دیگر همچون هلالاحمر و گروههای جهادی، سپاه و دیگر ارگانهای نظامی و... برای انجام واکسیناسیون وسیع پای کار آمدند. وی اضافه کرد: زمانی کرونا روزانه بیش از 700 نفر را به کام مرگ میکشاند اما توجه به رعایت پروتکلها و انجام گسترده واکسیناسیون با واردات فراوان واکسن به کشور موجب شد تا ایران بتواند موفقیتهای قابل توجهی را در مهار این بیماری در دنیا به ثبت برساند و این جزو افتخارات ملی است که با تکیه بر توان داخل علاوه بر مهار کرونا، صادرکننده واکسن این بیماری نیز شدهایم.
ارسال به دوستان
لژیون خارجی فرانسه برای تضمین برداشت گاز یمن به منظور تأمین منابع انرژی فرانسه در تأسیسات بلحاف در استان شبوه مستقر شد
گاز دزدی مکرون
گروه بینالملل: پایگاه اطلاعرسانی فرانستیوی در مطلبی به قلم «شانل رایان» از گسیل یک واحد لژیون از نیروهای نظامی فرانسه طی روزهای اخیر به استان شبوه یمن برای استقرار در تاسیسات گازی بلحاف خبر داد. به گزارش «وطن امروز» به نقل از المسیره یمن، اوایل این هفته دولت نجات ملی یمن در جلسه پارلمان این کشور نسبت به آنچه فعالیت «مشکوک» نیروهای آمریکایی و فرانسوی مستقر در جنوب این کشور توصیف کرد، ابراز نگرانی کرد. مقامات یمنی گفتند که یک نیروی نظامی فرانسوی متشکل از اتباع خارجی برای کنترل تاسیسات گازی بلحاف وارد استان شبوه یمن شدند. این مقامات گفتند تدارکات فرانسه برای صادرات گاز از تاسیسات بلحاف با توجه به افزایش قیمت بینالمللی گاز و در تلاش برای کاهش وابستگی اروپا به سوخت روسیه در بحبوحه بحران جهانی انرژی با درگیری در بلحاف تشدید شده است. آنها با اشاره به درگیریهای اخیر بین گروههای مزدور مورد حمایت امارات، نیروهای حزب اصلاح اخوانالمسلمین و شورای رهبری ریاست جمهوری مورد حمایت عربستان سعودی، خاطرنشان کردند که این اقدام فرانسه ممکن است علت حوادث شبوه باشد.
* راهاندازی تأسیسات به قصد چپاول
منابع محلی اعلام کردهاند هدف از ورود این نیروها تأمین امنیت تأسیسات مهم صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) در بلحاف است. ابوبکر القربی که از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۱۴ به عنوان وزیر خارجه یمن مشغول به کار بوده است، درباره ورود نیروهای فرانسوی به یمن گفت: زمینهسازیها برای صادرات گاز از تأسیسات بلحاف یمن با توجه به افزایش شدید قیمت بینالمللی گاز و کاهش گاز ورودی روسیه به اروپا در حال انجام است. تأسیسات گاز الانجی یمن در بلحاف از سال ۲۰۰۶ وارد مدار تولید شد و آوریل ۲۰۱۵، یک ماه پس از حمله ائتلاف متجاوز عربستان سعودی به یمن از کار افتاد و از آن زمان غیرفعال باقی مانده است. از آن زمان، بلحاف به پایگاه اصلی عملیات نیروهای اماراتی در یمن تبدیل شده است. «محمد صالح بن آدیو» فرماندار شبوه در زمان آغاز جنگ در یمن، امارات عربی متحده را متهم کرد که شبوه را به دلیل تأسیسات گازی تصرف کرده است. منطقه اطراف بلحاف برای مدت طولانی به عنوان پایگاه القاعده در شبهجزیره عربستان در نظر گرفته میشد و امارات عربی متحده نیز متهم به کمک تسلیحاتی به آنها بود. تحقیقات عفو بینالملل و سیانان در اوایل سال ۲۰۱۹ نشان داد که سلاحهای غربی فروخته شده به امارات بعدا در دست گروههای وابسته به القاعده قرار گرفت. مشکلات گازی و سوختی فرانسه در چند ماه اخیر، جنگ اوکراین و افزایش تنشهای اروپا با روسیه سبب شده اروپاییها بویژه پاریس به دنبال جایگزین کردن منابع انرژی باشند. سفر مکرون به عربستان و امارات و افزایش دیپلماسی اقتصادی و سیاسی این کشور در غرب آسیا و کشورهای عربی شاهدی بر این موضوع است. در همین باره رسانههای اروپایی طرحی را فاش کردند که با هماهنگی امارات عربی متحده و فرانسه برای غارت گاز تاسیسات بلحاف یمن با توجه به بحران گاز ناشی از جنگ روسیه علیه اوکراین، اجرا میشود. پایگاه فرانس تیوی در مطلبی به قلم «شانل رایان» نوشت: یک لژیون خارجی از فرانسه اخیرا به یمن وارد شده است تا به عنوان بخشی از برنامههای پاریس صادرات گاز از تأسیسات شبوه یمن به منظور کاهش وابستگی اروپا به سوخت روسیه را تضمین کند. پروژه گاز بلحاف بزرگترین پروژه سرمایهگذاری در یمن است و هزینه ساخت آن بیش از ۵ میلیارد دلار تخمین زده میشود. شرکتهای بینالمللی و یمنی در آن مشارکت دارند و مهمترین آنها شرکت فرانسوی توتال است که حدود ۴۰ درصد از پروژه را در اختیار دارد.
به گزارش این وبسایت، با توجه به اینکه پروژه گاز مایع یکی از بزرگترین پروژههای اقتصادی در یمن محسوب میشود که طبق برآوردها میتواند طی 30 سال آینده حدود 30 تا 50 میلیارد دلار به درآمد این کشور بیفزاید، راهاندازی تاسیسات گازی بلحاف و درآمد حاصل از آن میتواند تاثیر جدی در تغییر موازنه تحولات میدانی و سیاسی یمن داشته باشد.
* دزدی گاز یمن با کمک اماراتیها
پیش از این در فوریه 2022 پایگاه خبری «الخبر یمن» به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود «ژان ماری صفا» سفیر فرانسه در یمن با تعدادی از سران قبایل متحد امارات از استان شبوه در جنوب یمن دیدار کرده است. این دیدار به عنوان بخشی از تلاشها برای راهاندازی مجدد تاسیسات اصلی تولید گاز طبیعی مایع (LNG) در این منطقه تحت قرارداد با ابوظبی و به منظور تامین گاز فرانسه انجام شد. در همان زمان «فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه در توئیتی اعلام کرد پاریس پس از یکسری حملات تلافیجویانه موشکی بالستیک و پهپادی توسط نیروهای مسلح یمن، سیستم موشکی امارات متحده عربی را تقویت خواهد کرد. وزارت دفاع فرانسه گفت بر اساس توافق با ابوظبی، عملیات از پایگاه هوایی الظفره با ارائه ظرفیتهای سوختگیری و زمین به هوا انجام میشود.
ماه جولای، پاریس و ابوظبی قرارداد همکاری انرژی برای تولید مشترک گاز طبیعی مایع (LNG) امضا کردند. بر اساس گزارشهایی که در اوایل سال جاری منتشر شد، همکاریهای انرژی بین ۲ کشور با هدف تضمین کنترل منابع گازی یمن از طریق تأسیسات بلحاف که متعلق به شرکت چندملیتی نفت و گاز فرانسوی توتال است، انجام میشود. مقامات یمنی تاکید کردند که ورود اخیر نیروهای فرانسوی به این منطقه به منظور تامین حفاظت از تاسیسات است. فرانسه اخیرا به دلیل مشارکت در جنگ وحشیانه به رهبری عربستان و امارات علیه یمن مورد سوال قرار گرفته است. ۲ ژوئن امسال، تعدادی از گروههای حقوق بشری اعلام کردند که شکایتی را در دادگاه پاریس علیه ۳ شرکت فرانسوی تولیدکننده تسلیحات به اتهام دست داشتن در جنایات جنگی مرتکب شده در یمن به دلیل فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات به جریان انداختهاند. مجری اصلی سیاست دزدی فرانسه در جنوب یمن دولت امارات است. اماراتیها با تسلیح و کمک به شورای انتقالی جنوب یمن که گروهی تجزیهطلب هستند، میخواهند نیاز نفت و گاز خود را با غارت انرژی یمن تأمین کنند. خبر نفت و گاز دزدی طرفهای غربی بویژه فرانسویها سال 95 توسط شبکه خبری راشاتودی روسیه منتشر شد. این موضوع را یک کارشناس اقتصادی یمنی مطرح کرد که عملیات شرکت توتال فرانسه در منطقه نفتخیز جنوب یمن، مقادیری نفت به سرقت برده است و این اقدام از طرف عربستان سعودی و منصور هادی رئیسجمهور برکنار شده یمن صورت گرفته است. ماجرای نفت دزدی عربستان سعودی و امارات از مناطق جنوبی و شرقی یمن سخن امروز و دیروز نیست. سالهاست که این ۲ کشور با همکاری آمریکا مشغول دزدی از نفت مردم یمن هستند؛ مردمی که بین ملتهای جهان عرب به فقیرترین مردم مشهور هستند و میلیونها یمنی در فقر و بیغذایی مفرط به سرمیبرند.
***
پیوند استعمار فرانسه با استبداد عربستان و امارات
امانوئل مکرون، رئیسجمهور فرانسه دیروز در اظهاراتی با اشاره به مسائل و مشکلات پیش روی کشورش تاکید کرد که دوره فراوانی و بیمبالاتی به پایان رسیده و زمان فداکاری فرا رسیده است. به گزارش شبکه خبری «فرانس ۲۴»، مکرون در نشست هیات وزرا که در کاخ الیزه برگزار شد، درباره تغییراتی که کشورش با آن مواجه است، گفت: دوره «فراوانی» و «بیمبالاتی» به پایان رسیده و زمان فداکاری است. وی در اظهاراتی کوتاه پیش از سخنان الیزابت بورن، نخستوزیر فرانسه به مجموعهای از تغییراتی که فرانسه در ماههای اخیر با آن مواجه شده اشاره کرد و گفت: ما بیش از هر چیز در حال تجربه تغییر و تحولاتی عظیم هستیم. مکرون افزود: ما از چند سال قبل در حال تجربه پایان تدریجی دورهای هستیم که میتوان از آن با عنوان «فراوانی» یاد کرد. دوره نقدینگی بدون هزینه، فراوانی تولید و فناوری که به نظر میرسید همیشه در دسترس باشد اما امروز به پایان رسیده است. رئیسجمهور فرانسه با اشاره به لزوم فداکاری در این دوران و با اشاره به «پایان فراوانی خاک، مواد اولیه و آب» همگان را به اتخاذ تدابیری برای مواجهه با پیامدهای این دوره پایانی دعوت کرد. وی افزود: دموکراسی و حقوق بشر که روزی غایت نظم بینالمللی در نظر گرفته میشد، امروز با شواهدی آشکار نقض میشود. همچنان که شاهد ظهور رژیمهای غیرلیبرال و تقویت حکومتهای استبدادی هستیم. گویا اظهارات مکرون درباره لزوم فداکاری برای فرانسه به نوعی توجیه نظامیگری اخیر این کشور در یمن است. فرانسه اخیرا با گسیل یک لژیون نظامی به خاک یمن در صدد چپاول منابع انرژی یمن در استان شبوه برآمده است. هرچند برچسب این اقدام را حفاظت از تاسیسات نفتی توتال در یمن و در مناطق تحت اشغال امارات عنوان کرده است اما واقعیت امر این است که ثروت ناشی از احصای این تاسیسات گازی در اختیار مردم یمن قرار نخواهد گرفت و در نهایت به صورت سلاح به دست نیروهای تحت امر امارات و عربستان در یمن خواهد رسید. اگرچه فرانسه سابقه بلندبالایی در تجاوز به خاک کشورها و استعمار آنها دارد اما این نوع نظامیگری در یمن در وضعیت فعلی نشاندهنده نگرانی جدی مقامات الیزه نسبت به روزهای پاییز و زمستان سختی است که بسیاری از مقامات اروپایی و غربی بارها نسبت به وقوع آن تاکید کردهاند. نکته جالب توجه اینکه انتقاد مکرون از تقویت حکومتهای مستبد هم در شرایطی است که فرانسه از مارس 2015 و همزمان با تجاوز نظامی عربستان و امارات به یمن همواره پشتیبانی تسلیحاتی کاملی از عربستان و امارات داشته است.
ارسال به دوستان
وزیر خارجه و نامزد پست نخستوزیری انگلیس مدعی شد
آماده پرتاب موشک هستهای!
وزیر خارجه و نامزد پست نخستوزیری انگلیس میگوید در صورت لزوم آماده پرتاب موشکهای هستهای خواهد بود. «لیز تراس» که از مدعیان اصلی پست نخستوزیری آینده این کشور به شمار میرود، روز سهشنبه در سخنانی دور از انتظار گفت اگر نخستوزیر شود، در صورت لزوم آماده پرتاب موشکهای هستهای است. وزیر خارجه انگلیس در نشست با اعضای حزب محافظهکار در بیرمنگام در پاسخ به این سؤال که چه احساسی نسبت به فشار دادن دکمه و ایجاد نابودی جهان دارد، گفت: فکر میکنم این وظیفه مهم نخستوزیر است و در صورت لزوم آماده انجام آن هستم. دولت انگلیس در تصمیمی متفاوت از روند چند دهه گذشته خود مبنی بر خلع سلاح تدریجی، سال 2021 تصمیم بر افزایش سقف کل ذخایر کلاهکهای اتمیاش از 225 به بیش از 260 کلاهک گرفت. همچنین انگلیس در حالی که از چین و روسیه به دلیل عدم شفافیت هستهای انتقاد میکند، اعلام کرد دیگر ارقام ذخایر تسلیحات هستهای عملیاتی، کلاهکهای مستقر یا موشکهای مستقر این کشور را به صورت علنی اعلام نخواهد کرد.
لیز تراس و ریشی سوناک، ۲ نامزد نهایی رقابت انتخاباتی برای تصدی پست نخستوزیری انگلیس هستند. رقابت درونحزبی این ۲ عضو حزب محافظهکار پس از استعفای بوریس جانسون از نخستوزیری انجام میشود. آخرین دور رأیگیری برای رهبری حزب محافظهکار اوایل سپتامبر برگزار میشود. در آخرین دور، همه اعضای حزب که حدود 200 هزار نفر اعلام شده، از میان لیز تراس که اکنون وزیر خارجه است و ریشی سوناک که پیش از این رئیس خزانهداری بود، یکی را انتخاب میکنند و فرد منتخب رهبر حزب محافظهکار به عنوان حزب حاکم در پارلمان انگلیس و نخستوزیر این کشور خواهد شد.
ارسال به دوستان
چرا عملکرد دولت سیزدهم در مذاکرات قابل دفاع است؟
علیاکبر عباسی: مذاکرات ایران و گروه 1+4 موسوم به احیای برجام تقریبا به ایستگاه پایانی نزدیک شده است. فارغ از اینکه نتیجه این مذاکرات توافق باشد یا نه و اینکه آمریکاییها به پیشنهاد ایران چه پاسخی بدهند، به نظر میرسد عملکرد تیم مذاکرهکننده و به طور کلی عملکرد دولت سیزدهم در جریان مذاکرات قابل دفاع است.
اگر شرایط به گونهای بود که از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم چیزی به نام برجام و مذاکرات برجامی وجود نداشت و دولت خودش وارد این جریان میشد و مثلا همانند دولت گذشته عمل میکرد، بدون تردید همان انتقاداتی که به دولت قبل در جریان مذاکرات وارد بود، به این دولت هم وارد بود و جایی برای دفاع وجود نداشت اما آنچه در وهله اول بین دولت کنونی و دولت قبل در موضوع مذاکرات تفاوت ایجاد میکند، این است که دولت سیزدهم در شرایطی وارد مذاکرات برجامی شد که این مذاکرات قبل از روی کار آمدن این دولت آغاز شده بود و در واقع این شرایط به دولت جدید به ارث رسیده بود.
نکته قابل توجه اینکه دولت روحانی نه تنها برجام را بر کشور و دولت بعد از خودش تحمیل کرده بود، بلکه حتی بعد از خروج آمریکا از برجام نتوانست تدبیر مناسبی اتخاذ کند و در ماههای پایانی عمر دولت، وارد دور جدید مذاکرات تحت عنوان مذاکرات احیای برجام شد که این میراث نیز به دولت سیزدهم رسید.
اصلا احیای برجام یعنی بازگشت طرف خارج شده از برجام به آن و این الزاما نیازی به مذاکره نداشت، لذا باید گفت ورود به چنین میدانی خود دارای اشکال است اما دولت جدید در شرایطی روی کار آمد که این مذاکرات قبل از آن آغاز شده بود و برخی معتقدند دولت چارهای جز ادامه آن مسیر نداشت. به عبارت دیگر اینکه دولت جدید بخواهد مذاکراتی را که تا شهریور سال قبل توسط دولت گذشته در حال انجام بود کنار بگذارد، کاری بود که در عرصه بینالمللی برای کشور هزینههای قابل توجهی داشت.
بعد از پایان مذاکرات در وین 6 و عملکرد سوالبرانگیز تیم مذاکرهکننده قبلی، شرایط به گونهای بود که حتی شاید چین و روسیه هم از موضع ایران مبنی بر ترک میز مذاکره حمایت نمیکردند و این در حالی بود که اروپا نیز پیامد خروج ایران از مذاکرات را استفاده از مکانیسم ماشه عنوان میکرد.
افزون بر این در داخل کشور هم با توجه به شرطی کردن جامعه توسط دولت قبل، مساله مذاکرات فراتر از یک موضوع سیاسی یا اقتصادی از نظر اجتماعی نیز قابل اهمیت بود، لذا همه این عوامل، شرایط بسیار پیچیده و سختی را پیش روی دولت سیزدهم قرار داده بود.
با این وجود، حالا بعد از گذشت نزدیک یک سال از عملکرد دولت سیزدهم در عرصه مذاکرات هستهای، اقدامات دولت در این زمینه را میتوان مورد ارزیابی قرار داد. مهمترین اقدام قابل دفاع دولت کنونی در جریان مذاکرات این بود که هر چند میز مذاکره را ترک نکرد اما هیچگاه مسائل کشور را به مذاکره و توافق گره نزد و این واقعیتی است که حتی مخالفان دولت نیز به آن اذعان دارند.
دولت سیزدهم نه تنها کشور و دولت را معطل مذاکرات نکرد، بلکه حتی وزارت امور خارجه هم معطل مذاکرات نشد و در کنار مذاکراتی که به رهبری معاونت سیاسی انجام میشد، فعالیتهای دیپلماسی و ارتباط با کشورهای مختلف بویژه کشورهای همسایه و کشورهای شرقی با جدیت دنبال شد و اتفاقا همین امر موجب شد تیم مذاکرهکننده هم قدرت چانهزنی بیشتری در مذاکرات داشته باشد.
دولت سیزدهم و تیم مذاکرهکننده آن تلاش حداکثری داشتند تا مذاکرات را به مساله جامعه تبدیل نکنند و آنها در این مسیر تا جایی پیش رفتند که از این حیث که توجه به پیوست رسانهای مذاکرات ندارند، مورد انتقاد قرار گرفتند اما علی باقری، رئیس تیم مذاکرهکننده در این باره معتقد است «نتیجه مذاکرات برای مردم است اما نباید مذاکرات را مساله مردم کنیم»؛ این در حالی است که دولت قبل اتفاقا اصرار داشت به واسطه مذاکرات، اعضای تیم مذاکرهکنندهاش را اصطلاحا چهره کند.
دولت سیزدهم میز مذاکره را ترک نکرد اما در عین حال از همان ابتدا سعی کرد با دست بالا وارد مذاکرات شود، لذا مذاکرات مستقیم فقط بین ایران و گروه 1+4 انجام میشد و ایران اجازه حضور مستقیم آمریکا در مذاکرات را نداد.
در اینکه هدف از مذاکرات و توافق در دولت قبل مسائلی غیر از اقتصاد و انتفاع اقتصادی مردم بود، تردیدی نیست و این واقعیتی است که حتی وزیر سابق امور خارجه در برخی مصاحبههایش اعلام کرده بود و البته راهبرد «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» مؤید همین رویکرد دولت قبل بود اما اعضای تیم مذاکرهکننده دولت جدید به کرات اعلام کردهاند مساله اصلی آنها در مذاکرات فقط انتفاع اقتصادی کشور است و حتی دلیل طولانی شدن مذاکرات را نیز همین میدانند.
افزون بر این در شرایطی که مذاکرات دولت جدید برای احیای برجام بود و در حالی که خواسته آمریکا چیزی فراتر از برجام سال 2015 بود و در همین راستا در مذاکرات وین 6 آمریکاییها حتی بخشی از این خواستههای فرابرجامی خود را به تیم مذاکرهکننده سابق تحمیل کرده بودند اما تیم مذاکرهکننده کنونی نه تنها زیر بار خواستههای فرابرجامی آمریکا نرفت و متن مذاکرات وین 6 را از دستور کار خارج کرد، بلکه با توجه به مشکلات عدیده برجام حتی گفته میشود تیم مذاکرهکننده مواردی فراتر از برجام 2015 را نیز وارد متن پیشنهادی کرده است.
همه این موارد نشان میدهد حتی اگر کسانی با ورود دولت جدید به مذاکرات مخالف هم باشند، به این موضوع واقفند که دولت سیزدهم منافع ملی و سیاست خارجی را قربانی مسائل جناحی و گروهی نکرد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|